Graphic Art, Prints and Multiple (results)
6 February 2020 7 PM CET

Fernand Léger (1881 - 1955)
Still life with a samovar, 1952
Hammer price: 4,800 PLN
Object LOT number
3
Fernand Léger (1881 - 1955)
Still life with a samovar, 1952

Hammer price: 4,800 PLN

lithography/paper, 40 x 50 cm (sheet)
signed lower right: 'F.L 52 | F. Leger' and described lower left: '91/300' (?)
ID: 81222
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
More information
Fernand Léger to artysta wymieniany jednym tchem po Picassie i Braque’u, współtwórca awangardowej rewolucji w sztuce początków XX w., wybitny pedagog, który wywarł znaczący wpływ na wielu twórców, w tym licznie studiujących w jego paryskiej pracowni (będącej jednocześnie szkołą) Polaków. Do jego uczniów zaliczali się m.in. Louise Bourgeois czy Lech Kunka. Artysta przyjaźnił się z awangardowym poetą Janem Brzękowskim, współtwórcą łódzkiego Muzeum Sztuki – jednej z pierwszych tego typu placówek na świecie, wyspecjalizowanej w kolekcjonowaniu i ekspozycji sztuki nowoczesnej i awangardowej. To dzięki Brzękowskiemu prace francuskiego mistrza trafiły do kolekcji muzeów w Łodzi i Krakowie. Prezentowana na łamach niniejszego katalogu praca powstała w roku 1952 – znaczącym przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze powiem, w tym roku bowiem, po śmierci pierwszej żony, Jeanne-Augustine Lohy, Léger ożenił się z malarką Nadią Chodasiewicz-Grabowską, uczennicą Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i Miłosza Kotarbińskiego, samego Légera i Amadée Ozenfanta, animatorką paryskiego i warszawskiego środowiska artystycznego, redaktorką i fundatorką pisma „L’Art Contemporain – Sztuka Współczesna”. Jednocześnie zaś rok ten był znaczący z punktu widzenia międzynarodowej kariery Légera – artysta odsłonił wówczas dwa murale swojego projektu w Sali Zgromadzenia Ogólnego w głównej siedzibie ONZ w Nowym Jorku. Nie była to jednak pierwsza tego typu prestiżowa realizacja po drugiej stronie oceanu – w 1938 roku, po indywidualnej wystawie w MoMA trzy lata wcześniej, artysta podjął się opracowania dekoracji apartamentu Nelsona Rockefellera, biznesmena, polityka i kolekcjonera sztuki, zarządzającego słynnym Rockefeller Center. Pochodzącą z teki „Contrastes” martwą naturę określa charakterystyczny dla Légera gruby, czarny kontur nadający kompozycji dozy monumentalizmu. Typowe dla artysty jest również swoiste horror vacui – nagromadzenie przedmiotów i postaci, wywodzące się prawdopodobnie z doświadczeń kubizmu i futuryzmu. Nie wiemy dokładnie, jaki związek ma prezentowany na pierwszym planie samowar z żaglowcem wypełniającym całe tło. Dość przypadkowe zestawienie motywów nadaje kompozycji posmak egzotyki, sprawiając jednocześnie wrażenie fragmentu większej całości, być może architektonicznego panneau.