Graphic Art, Prints and Multiple (results)
6 February 2020 7 PM CET

Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
Portfolio "Katarsis", 1985
Hammer price: 28,000 PLN
Object LOT number
29
Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
Portfolio "Katarsis", 1985

Hammer price: 28,000 PLN

lithography/paper, 56 x 75 cm
each work signed and dated with a pencil lower right: 'M. Abakanowicz 85' and described lower left: '35/100'
6 works and the title page in a brown cover
ID: 81233
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • vide: Mariusz Hermansdorfer, Magdalena Abakanowicz, Wroclaw 2011, p. 38-39
More information
Prezentowana teka „Katharsis” nawiazuje do instalacji przestrzennej o tej samej nazwie, ktora Magdalena Abakanowicz wykonala w 1985 roku. Artystka zostala wowczas zaproszona do wloskiego parku rzezby Villa Celle, by wykonac dzielo o charakterze plenerowym majace stac sie czescia tamtejszej kolekcji. W wyniku tej inicjatywy powstaly 33 figury o wysokosci okolo 3 metrow, ktore zostaly ustawione na zboczu wzgorza wsrod gaju oliwnego. Sama rzezbiarka opowiadala o wydarzeniu w nastepujacy sposob: „Jadac do Celle, nie wiozlam ze soba projektu dla tej wielkiej kolekcji sztuki wspolczesnej. Nie wiedzialam, jak Celle wyglada. W romantycznym parku pelnym rzezb zrozumialam, ze moje miejsce jest na polu. Kiedy znalazlam to pole dla siebie, wiedzialam juz, ze musza tam stanac postacie ludzi-drzew, ludzi-trumien” (cyt. za: Magdalena Abakanowicz. Cysterna, red. Milada Slizinska, katalog wystawy, Warszawa 2008, s. 132). Zaprezentowana teka „Katharsis” zawiera prace bedace graficznymi obrazami watkow charakterystycznych dla Abakanowicz. Jej pelna edycje wydrukowano we Florencji w 1985 oraz 1986 roku. Tytul „Katharsis”, zaczerpniety z pism Arystotelesa, przewrotnie nawiazuje do dramatycznej kondycji czlowieka, jego zbiorowej tozsamosci i problemow zwiazanych z cielesnoscia. Na litografiach odnalezc mozna wizerunek ludzkiej twarzy: owalnej, stworzonej z nakladajacych sie na siebie linii, ulozonych gesciej w partiach oczu. Podobnie jak w wielu rzezbiarskich maskach wykonanych przez artystke jest to raczej przedstawienie uogolnionego symbolu niz konkretnej twarzy. Kolejne karty przedstawiajace jednostkowe postaci sa obrazami pojedynczego torsu – sa to dwie kompozycje. Wizerunek wykadrowany jest w nich w taki sposob, ze niewidoczne sa rece i glowa postaci. Sprawia to, ze mamy tutaj do czynienia raczej z bezosobowym kadlubem, budzacym antropomorficzne skojarzenia. Teka zawiera rowniez przedstawienia zbiorowe, wskazane juz „tlumy”. Jedna z kompozycji wyobraza linearnie wyrysowane postacie bez glow spietrzone w rzedach. Na ich cialach skrotowo zaznaczono podzialy anatomiczne przez naniesienie przecinajacych sie linii przypominajacych znak krzyza. Czescia teki jest rowniez karta przedstawiajaca grupe bezglowych postaci stloczonych w dolnej czesci przedstawienia po prawej stronie. Otaczaja je wiazki swobodnie kreslonych linii – mozliwe, ze wyobrazaja one krajobraz, w ktorym znajduja sie te figury, wowczas mozna by rozpoznac je jako wzgorza i wzniesienia terenu. Moze jednak jest to rodzaj zawieruchy, z ktora skonfrontowana jest grupa stloczona w dolnej czesci karty. Wsrod wykonanych do tej teki przedstawien znajduje sie rowniez widok licznych, bezglowych postaci, z ktorych dwie wysuwaja sie na pierwszy plan, podczas gdy pozostale – zarysowane tylko szkicowo za pomoca konturu – zajmuja dalsze pozycje. W tej kompozycji postacie na pierwszym planie, o zwezajacych sie ku dolowi sylwetkach najlepiej odwzorowuja ksztalty rzezbionych przez artystke figur z charakterystycznym, osiowym podzialem sylwetki. Teke wykonano w technice litografii. Jest to technika graficzna, ktora pozwala na duza swobode artystyczna. W litografii role matrycy pelni kamien lub blacha cynkowa, ewentualnie aluminiowa. Taka plyte pokrywa sie rysunkiem bez koniecznosci rytowania czy trawienia, co upraszcza caly proces. Litografia pozwala na osiagniecie efektow podobnych do rysunku „bezposredniego”, niezaposredniczonego przez matryce: widoczna jest w niej kreska olowka czy kredki litograficznej – artystka poslugujaca sie ta technika mogla kontur rozcierac czy latwo zmieniac grubosc linii, co widoczne jest w prezentowanych pracach.