École de Paris (results)
7 May 2020 7 PM CET

Henryk Hayden (1883 - 1970)
"Still life with apples ", 1910
Hammer price: 100,000 PLN
LOT number
22
Henryk Hayden (1883 - 1970)
"Still life with apples ", 1910

Hammer price: 100,000 PLN

oil/paperboard, 43 x 62 cm
signed and dated lower left: 'H. HAYDEN | 1910'
ID: 83870
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • auction house Mme G. Blache, Jardins Truffaut, Versailles, France, May 1963
  • auction house Sotheby's, London, November 2007
  • private collection, Poland
Literature
  • Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, exhibiton catalogue, text by Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, cat. no. 4, p. 35 (ill.)
  • Christophe Zagrodzki, Henri Hayden 1883-1970, exhibtion catalogue, Bibliotheque Polonais de Paris, Paris 2013, cat. no. 7, p. 65 (ill.)
Exhibited
  • Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 September – 31 December 2013
More information
Hayden wyjechał do Paryża w 1907 roku i nad Sekwaną miał się zatrzymać na rok. Jak podaje Artur Winiarski ojciec Haydena, Maksymilian Hayden-Wurcel „żywił nadzieję, iż jego syn zdobędzie przyznawany corocznie medal na salonie („la médaille du Salon”). Metropolia dała mu możliwość wejrzenia w najnowsze tendencje sztuki modernistycznej, jak również swobodę tworzenia. Artysta miał przez kolejne pięć lat żyć w odosobnieniu (Krzysztof Zagrodzki). Hayden, mimo tak osobliwej deklaracji, z wolna wkracza jednak w paryskie życie artystyczne. W kolejnym roku zapisuje się do liberalnej Académie de La Palette. W 1908 roku po raz pierwszy wyjeżdża do Bretanii i odwiedza miejscowość Kergroës w delcie rzeki Bélon. Rewelacja Bretanii miała miejsce w artystycznej biografii Hayden zapewne już wcześniej. Władysław Ślewiński podczas swojego pięcioletniego pobytu w Polsce (1905-10) odwiedzał Warszawską Szkołę Sztuk Pięknych, które Hayden był absolwentem. Wystawa twórczości Haydena w Salonie Krywulta połączona z prezentacją dzieła Paula Gauguina z zbiorów artysty niosły dobrą nowinę modernizmu w warszawskim środowisku artystycznym. W okresie „izolacji” odkrycie bretońskiej natury łączy się z artystycznym impulsem szkoły Pont-Aven. Hayden, jak ma to miejsce w prezentowanej „Martwej naturze z jabłkami”, intensyfikuje paletę barwną, a śmiałe plamy barwne dookreśla wyraźnym konturem. W 1908 roku artysta poznaje malarza Maurice’a Asselina, który gromadzi wokół siebie niewielką kolonię twórców. W kolejnym roku maluje widoki znad rzeki Aven oraz pejzaże z Le Pouldu, gdzie powraca także w kolejnych latach. Od 1910 roku do Bretanii powraca Ślewiński, a wpływ Gauguina w twórczości Haydena staje się coraz bardziej oczywisty. W tym samym okresie, co „Martwa natura z jabłkami” powstaje kanoniczny obraz malarza „Święte morskie w Le Pouldu” (1909, kolekcja prywatna), przedstawiający w istocie obchody 14 lipca w Doëlan. Obydwie kompozycje łączy bogaty koloryt, jaskrawe zestrojenia i „wibrystyczna” dyspozycja tkanki malarskiej, co przywodzi na myśl formalne rozwiązania znane z płócien fowistów.