Old Masters. 19th Century and Modern Art (results)
22 October 2020 7 PM CET

Mela (Maria Melania) Muter (Mutermilch) (1876 - 1967)
"Winter" ("L'Hiver"), 1910
Hammer price: 470,000 PLN
LOT number
31
Mela (Maria Melania) Muter (Mutermilch) (1876 - 1967)
"Winter" ("L'Hiver"), 1910

Hammer price: 470,000 PLN

oil/paperboard, 60.8 x 82 cm
signed and dated lower right: 'Mela Mutermilch | 1910.'
on the reverse paper label of Art Materials Storehouse J. Wadowski in Warsaw, paper exhibition label of Allied Artists' Association, inscribed by hand of Bolesław Nawrocki: 'M Muter | L'Hiver', 'Dépôt | Réserve pour le Musée NATIONAL de Varsovie | Pologne | BN' and 'Retrouvé en 1962 et parallelement restauré per BN', another inventory numbers, paper label with year: '1910' in shape of red star and auction labels
ID: 88897
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • property of the artist
  • Galerie Gmurzynska, Cologne
  • Bahnsen Collection, London
  • auction house Lempertz, Cologne, June 2007
  • private collection, Warsaw
Literature
  • Mela Muter 1876-1967. Retrospektiv-Ausstellung, exhibition catalogue, Galerie Gmurzynska, Cologne, Köln 1967, cat. no. 25 (as "Winter", 1910)
  • The London Salon of the Allied Artists' Association. Fourth Year, exhibition catalogue, London 1911, pos. 507 (as "L'Hiver")
Exhibited
  • Mela Muter 1876-1967. Retrospektiv-Ausstellung, Galerie Gmurzynska, Kolonia, 21 października 1 grudnia 1967
  • The London Salon of the Allied Artists' Association. Fourth Year, Royal Albert Hall, Londyn, lipiec7 sierpnia 1911
More information
Prezentowany wczesny, wybitny obraz Meli Muter od początku funkcjonowania w obiegu wystawienniczo-galeryjnym nosił, zapewne odautorski, poetycki i symbolistyczny tytuł „Zima”. Przebywająca od 1901 roku w Paryżu stworzyła portret starszej kobiety, w którym wyeksponowała dobytą niczym światłem reflektora twarz modelki, chustę okrywająca ramiona i ręce oraz splot dłoni. Postać została ujęte w lewej części przedstawienia – pozostała część to fragment pustej ściany z oknem otwierającym widok na niewielki ośnieżony ogródek. Tożsamość sportretowanej pozostaje zagadką. Postaci o analogicznych rysach nie odnajdujemy w żadnym innym obrazie Muter, lecz w grafice. Jedna z odbitek suchej igła z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, pierwotnie w kolekcji Dominika Witke-Jeżewskiego nosi zwyczajowy tytuł „Czarownica”. Nie można go jednak jasno powiązać z osobista intencją samej Muter. Problemu nastręcza również porównanie pejzażu grafice i prezentowanym obrazie. W oleju malarka odtworzyła kameralny, ubogi w gruncie rzeczy pejzaż zimowego ogrodu lub podwórka. „Czarownica” przedstawia dachy kamienic – pozostaje pytaniem, czy warszawskich, czy też paryskich? Na odwrociu „Zimy” odnajdziemy rzadką pracach Muter nalepkę składu J. Wadowskiego w Warszawie. Czy warszawskie podobrazie mogłoby sugerować powstanie obrazu w Warszawie? Czy krajobraz za oknem to widok z rodzinnego domu Klingslandów przy ulicy Leszno czy też perspektywę z okna budynku przy Boulevard Montparnasse, gdzie artystka miała swoje atelier.