Contemporary Graphic Art. Prints And Multiples
27 October 2020 8 PM CET

Jerzy Nowosielski (b. 1943)
Untitled, 1995
Estimate: 9,500 - 12,000 PLN
LOT number
227
Jerzy Nowosielski (b. 1943)
Untitled, 1995

Estimate: 9,500 - 12,000 PLN

coloured serigraph/paper, 46 x 40.5 cm (dimensions in passe-partout window)
signed, dated and described on the bottom with a pencil: 'JERZY NOWOSIELSKI 95 38/50'
ID: 87378
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
More information
„Kobieta jest symbolem Kościoła. A cerkiew i akt są do siebie podobne. Kształty barokowych kopuł przypominają kształt kobiecego ciała. Cerkiew i kobieta to królestwo boże na ziemi”.

Jerzy Nowosielski

Jerzy Nowosielski jest zaliczany do najciekawszych polskich malarzy współczesnych. Artysta urodzony był w dwuwyznaniowej rodzinie, co do końca życia odcisnęło ogromne piętno na jego twórczości. Zafascynowany liturgią wschodnią jako jeden z nielicznych współczesnych artystów pozostawił po sobie prace monumentalne oraz głęboko religijne. Od lat 40. malował obrazy sztalugowe o zróżnicowanej tematyce – obrazy figuratywne, pejzaże, kompozycje abstrakcyjne czy martwe natury. Jednak jednym z najważniejszych motywów, do którego artysta wracał niejednokrotnie, była postać kobieca. Pomimo iż kobiety na płótnach, rysunkach oraz grafikach artysty pochodziły tylko z wyobraźni, otacza je duszna atmosfera prześladowania czy zwyczajnego podglądactwa, które jest udziałem odsłaniania co rusz innych aspektów ich kobiecości. Jak mawiał Jerzy Nowosielski, kobieta była dla niego tajemnicą, a co za tym idzie, niegasnącym źródłem inspiracji i twórczych poszukiwań. Artysta przedstawiał je niczym odrębny gatunek – o podłużnej szyi oraz kończynach, owalnym kształcie twarzy, migdałowych oczach. Sposób przedstawienia kobiet, posłużenie się wyraźnym konturem oraz płaską plamą barwną można przypisać wpływowi ikonopisarstwa.