Graphic Art, Prints and Multiple (results)

1 October 2019, 19:00
Return to catalogue
21

Henryk Stazewski
(1894 - 1988)

Composition, 1974

serigraph on paper, 60 x 60 cm

signed and dated with a pencil lower right: 'H. Stazewski 1974' and described with a pencil lower left: '54/107'

Hammer price: 4 800 PLN 1 098 EUR
Estimate: 6 000 - 8 000 PLN 1 372 - 1 829 EUR
Provenance
-Galerie Stephen Hoffman
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
more information
Note
U progu lat 70. zainteresowania Henryka Stazewskiego skierowaly sie w strone prostych ukladow geometrycznych o zamknietym charakterze, ktore pomimo swojej minimalistycznej formy stanowily przejaw dojrzalej analizy przestrzeni. Geometria oraz umilowanie porzadku towarzyszyly Stazewskiemu juz od lat 60., gdy powstaly cykle bialych reliefow o oblych ksztaltach oraz prace w metalu wykorzystujace ostre krawedzie i perforacje podloza. W polowie lat 70. tworczosc Stazewskiego nadal eksperymentowala z asceza srodkow plastycznych oraz geometryczna dyscyplina, poddajac badaniu i stawiajac w centrum zainteresowania najprostszy czynnik symetrii, jakim jest linia prosta. Zwrocenie uwagi na linie moglo byc efektem nie tylko naturalnej ewolucji procesu oraz teorii artystycznej, ale rowniez wplywu Edwarda Krasinskiego, u ktorego wspomniany prosty element geometryczny spelnial role nadrzedna. Krasinski od 1968 oznaczal otaczajaca go rzeczywistosc paskami niebieskiej tasmy, dokladnie na wysokosci 130 cm, co w konsekwencji stalo sie znakiem rozpoznawczym jego sztuki. Jak sam mowil: „Pasek to przypadek, ale oczekiwalem tego przypadku”. Artysci zamieszkali wspolnie w 1970 i pozostali w wieloletniej przyjazni, dzielac mieszkanie przy Alei Solidarnosci 64 w Warszawie, ktore pelnilo funkcje pracowni, galerii oraz miejsca spotkan i wymiany mysli kreatywnej. Serigra?a z 1974 to zbior gestych linii, skomponowanych na wielu poziomach. Rozne poziomy glebi wywolane zostaly poprzez uporzadkowanie linii w rozne grupy, w obrebie ktorych zachowana zostala symetria. Analityczny charakter prac podkresla perfekcja wykonania i brak sladu reki tworcy, natomiast ograniczenie barw do bieli i czerni pozwala skupic sie wylacznie na relacjach przestrzennych zawartych w prezentowanych kompozycjach. Widac w nich tez konstruktywistyczne korzenie awangardy lat 30.

ID: 73080

We use information stored in cookies to improve usability of our website. Research and advertising entities cooperating with us may also use cookies. If you do not want to accept cookies, you can change the settings in your web browser accordingly. Ok, got it