Wojciech Fangor (1922 - 2015)
"M 39", 1969
Hammer price: 4,000,000 PLN
Other author's objects
Wojciech Fangor (1922 - 2015)
"M 39", 1969

Hammer price: 4,000,000 PLN

oil/canvas, 203 x 203 cm
signed, dated and described on the reverse: ‘FANGOR | M 39 1969’
paper labels on the reverse from The Salomon R. Guggenheim Museum in New York, Fibak Gallery in Warsaw and Sotheby’s New York
descriptions on the reverse: 'Fangor 341.10 (TOP) | Fangor | #16 (B01M0M)'
ID: 64840
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • The Solomon R. Guggenheim Museum Collection, New York
  • private collection, Morristown, New Jersey
  • Sotheby’s New York, 2007
  • The Wojciech Fibak Collection, Monte Carlo
Literature
  • Fangor, exhibition catalogue, The Solomon R. Guggenheim Museum, New York 1970, no. 16, p. 18 (ill.)
  • Fangor, exhibition catalogue, Stefan Szydlowski, Cezary Slazinski [ed.], Warsaw 2007 (front cover)
  • Wojciech Fangor. Space as Play, exhibition catalogue, Stefan Szydlowski [ed.], National Museum in Krakow, Krakow 2013, p. 10-11, 413 (ill.)
  • Fangor. Color and Space, Magdalena Dabrawski [ed.], Milano 2018, p. 125 (ill.)
  • Contemporary Art From The Collection of Wojciech Fibak, exhibition catalogue, The Leon Wyczolkowski District Museum in Bydgoszcz, Bydgoszcz 2018, p. 101 (ill.)
Exhibited
  • Fangor, solo exhibition, The Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 18.02.1970-07.02.1971
  • Fort Worth Centre Museum, Fort Worth, 4.04-9.05.1971
  • University Art Museum, Berkeley, 4.07-15.09.1971
  • Fangor, Fibak Gallery, Warsaw 24.06-25.07.2007
  • Wojciech Fangor. Space as Play, National Museum in Krakow, 20.10.2012-20.01.2013
  • Contemporary Art From The Collection of Wojciech Fibak, The Leon Wyczolkowski District Museum in Bydgoszcz, 23.06-26.08.2018
More information

„M39” wraz z 33 innymi płótnami powstało specjalnie na indywidualną wystawę artysty w The Solomon R. Guggenheim Museum. Podobnie jak w poprzednich realizacjach artysta kontynuował swoją koncepcję pozytywnej przestrzeni iluzyjnej, która rozciąga się między płótnem a widzem i zasadza się na naturalnych funkcjach aparatu optycznego. Obrazy te nie są ograniczone ramami, stanowią otwarte kompozycje, które pulsują ruchem i kolorem. Prace Wojciecha Fangora po raz pierwszy zostały zaprezentowane nowojorskiej publiczności w trakcie wystawy „15 Polish Painters” w 1961. Cztery lata później został zaproszony do udziału w kolejnej ważnej wystawie, mającej wpływ na obraz sztuki lat 60. Mowa o „The Responsive Eye”, która eksponowana była w The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, a następnie jako wystawa podróżująca dotarła do St. Louis, Seattle, Pasadeny i Baltimore. Po kontakcie z obrazami Fangora amerykański krytyk John Gruen stwierdził: „Ta umiejętność Fangora polega na tym, że potrafi on uzyskać pulsowanie kolorów w stopniu, który prawie powoduje ból, kiedy się na nie patrzy. (…) Ale kiedy oko przyzwyczai się do tego efektu, odkrywamy harmonijną konstrukcję jego abstrakcyjnych kształtów (przeważnie w kształcie ameby lub kół) i ostateczny efekt jest olśniewającą i piękną lekcją tworzenia sztuki optycznej, w jej najgłębszej i najbardziej lirycznej postaci” (John Gruen, Angels in Treetops, „New York Magazine”, 4 stycznia 1971, [cyt. za:] Bożena Kowalska, Fangor. Malarz przestrzeni. Warszawa 2001, s. 179). Tytułowa litera M jest oznaczeniem pracowni w Madison, w której powstało prezentowane płótno. Indywidualna wystawa w Solomon R. Guggenheim Museum w 1970 stanowiła symboliczne ukoronowanie twórczości Wojciecha Fangora i potwierdzenie jego istotnej roli na międzynarodowej scenie artystycznej. Magdalena Dabrowski zwróciła uwagę, że sama zaskakująca architektura przestrzeni muzealnej zdawała się być zaprojektowana do ekspozycji tych prac, które podobnie jak forma budynku wciągały odbiorcę w optyczną iluzję. „Architektura i malarstwo komponowały się w sposób organiczny. Tak więc oko widza stojącego w centrum rotundy, na parterze, ślizgało się po wibrujących, kolorystycznych przestrzeniach ramp, rozmieszczonych na różnych poziomach, stwarzając wrażenie wnętrza wypełnionego różnymi drgającymi barwami” (Magdalena Dabrowski. Fangor – epizod nowojorski: Guggenheim 1970, [cyt. za:] Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, [red.] Stefan Szydłowski, Kraków 2012, s. 132). Poglądy Fangora na problemy przestrzenne w malarstwie stanowiły novum również w Stanach Zjednoczonych. O ile inni artyści tworzący w duchu op-artu w swoich dokonaniach skupiali się na płaszczyźnie obrazu, tak Fangor swoje eksperymenty skierował ku analizie przestrzeni realnej, bowiem „uważał, że istotą jest realna przestrzeń otaczająca widza, odnotowana w czasie jako element powodujący powstanie nowych relacji pomiędzy formą, kolorem i światłem” (Magdalena Dabrowski. Fangor – epizod nowojorski: Guggenheim 1970, [cyt. za:] Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, [red.] Stefan Szydłowski, Kraków 2012, s. 133). Obrazy Fangora, pozostające w obrębie sztuki nieprzedstawieniowej, kreowane są za pomocą form miękkich, organicznych. Do tej inspiracji naturą artysta chętnie się przyznawał. Rodzina Fangora po I wojnie światowej przeprowadziła się z Krakowa do Warszawy, gdzie urodził się artysta. Jego matka Wanda z Chachlowskich, która była pianistką, przekazała synowi zamiłowania artystyczne. Twórca wspominał, że, odkąd sięga pamięcią, potrzebował malowania, które traktował jako formę poznawania świata, ale także radzenia sobie z najwcześniejszymi lękami i grozą. Wyczulony był także na wszelkie wrażenia towarzyszące procesowi powstawania zarówno rysunku, jak i obrazu – aromaty kredek, akwareli i farb olejnych. Według Fangora w procesie tworzenia biorą udział wszystkie zmysły, intelekt, emocje, które powinny ze sobą harmonijnie współdziałać. Wspominał, że traktowanie malarstwa jako odskoczni od samotności, przy nie najlepszym radzeniu sobie z nauką, napawało ojca niepokojem, zaś matkę entuzjazmem. Artysta żartował, że w owych czasach zwykło się stawiać znak równości między pociągiem do malarstwa, a tym do alkoholu.

Dodaj obiekt

1
Adam Wator
Sleeping mannequin, 2017
Hammer price: 4,200 PLN
2
Ewa Witkowska
Untitled, 2017
Hammer price: 2,400 PLN
3
Anna Zalewska
Words in space are missing, 2017
Hammer price: 900 PLN
4
Piotr Urbanek
William Blake Gwiazdosiej, 2017
Hammer price: 800 PLN
5
Bartosz Michal Hoppe-Sadowski
Landscape L, 2017
Hammer price: 1,300 PLN
6
Szawel Plociennik
Funeral for a Friend, 2017
Hammer price: 3,000 PLN
7
Mariusz Klimek
Deer, 2017
Hammer price: 1,000 PLN
8
Monika Mrowiec
Tropical elegance, 2017
Hammer price: 4,800 PLN
9
Grzegorz Klimek
Camouflage, 2017
Hammer price: 2,800 PLN
10
Janusz Orzechowski
Revegetation II, 2017
Hammer price: 1,800 PLN
11
Patrycja Kruszynska-Mikulska
From the series 'From the chronicles of the forest people', River crossing, 2016
Hammer price: 800 PLN
12
Jacek Malinowski
Toscana XXXIII, 2017
Hammer price: 2,600 PLN
13
Katarzyna Slowianska-Kucz
Goes to night, 2017
Hammer price: 14,000 PLN
14
Agata Buczek
Subconscious II, 2017
Hammer price: 1,600 PLN
15
Martyna Maczka
Hope, 2017
Hammer price: 1,800 PLN
16
Magdalena Gedroyc
Soloist, 2017
Hammer price: 1,500 PLN
17
Milena Brudkowska
Untitled, 2017
Hammer price: 1,600 PLN
18
Marta Bilecka
Waterland - Genesis 08, 2017
Hammer price: 3,000 PLN
19
Krzysztof Jankowski
When you think of giving for secrets flowers, 2016
Hammer price: 2,800 PLN
20
Ewelina Ulanecka
Little India, diptych, 2017
Hammer price: 5,000 PLN
21
Gossia Zielaskowska
Bubble Gum HDIYL Map, diptych, 2017
Hammer price: 4,200 PLN
22
Patrycja Nurkan
Untitled, 2017
Hammer price: 3,500 PLN
23
Aleksandra Kowalczyk
Untitled, 2017
Hammer price: 5,000 PLN
24
Urszula Kalmykow
Sunrise over the valley, 2016
Hammer price: 2,000 PLN
25
Marek Haba
The light, 2017
Hammer price: 1,200 PLN
26
Katarzyna Srodowska
Fishing rods, 2017
Hammer price: 4,200 PLN
27
Agata Krutul
Sand, 2017
Hammer price: 4,200 PLN
28
Lia Kimura
Dissolve, 2017
Hammer price: 3,200 PLN
29
Grzegorz Czechowski
Nest in the egg, 2017
Hammer price: 1,800 PLN
30
Michal Wegrzyn
Crete 002, 2016
Hammer price: 1,500 PLN
31
Artur Gizinski
Fulfillment, 2017
Hammer price: 2,200 PLN
32
Piotr Woroniec Jr
Khaki, 2017
Hammer price: 1,300 PLN
33
Malgorzata Jastrzebska
No. 484, 2017
Hammer price: 3,000 PLN
34
Joanna Szumska
Emerald memory, 2016
Hammer price: 2,200 PLN
35
Mateusz Rybka
Portrait in disorder, 2017
Hammer price: 2,200 PLN
36
Maciej Mackiewicz
Ephemeral form 3003, 2017
Hammer price: 1,300 PLN
37
Malgorzata Pabis
Rainforest, 2017
Hammer price: 2,600 PLN
38
Maria Szeszula
Composition 19, 2017
Hammer price: 1,000 PLN
39
Karolina Fox
Cleaning and laundry, 2017
Hammer price: 1,000 PLN
40
Agnieszka Strzezek
Adam Malysz II, 2017
Hammer price: 1,000 PLN
41
Marcin Blach
Residence in Kazimierz Dolny, 2017
Hammer price: 1,000 PLN
42
Katarzyna Skoskiewicz
Sunset over the Tatra mountains , 2017
Hammer price: 2,600 PLN
43
Wioletta Winiarczyk
The hierarchy of the herd, 2017
Hammer price: 1,100 PLN
44
Michal Mroczka
Meeting, 2017
Hammer price: 5,500 PLN
45
Jolanta Lach
Daybreak, 2017
Hammer price: 700 PLN
46
Campio
Rhino, 2017
Hammer price: 3,000 PLN
47
Stanislaw Tomalak
From the series 'Heaven and Earth', Part 427, diptych, 2017
Hammer price: 1,100 PLN
48
Aleksandra Mysiorska
Mediterranean breeze, 2017
Hammer price: 2,200 PLN
49
Dominik Smolik
Grande Diptico Mephisto, diptych, 2017
Hammer price: 2,400 PLN
50
Marzena Bis
Sea II, 2017
Hammer price: 2,200 PLN
51
Joanna Szostak
Landscape 1VI16, 2016
Hammer price: 2,000 PLN
52
Daniel Porada
Midnight, 2017
Hammer price: 2,600 PLN
53
Amonaria Magda Maciaszek
Splash woman 14, triptych, 2017
Hammer price: 2,600 PLN
54
Kamila Kurczab
Summer in a hat, 2017
Hammer price: 900 PLN
55
Kamila Jarecka
Muses, 2016
Hammer price: 3,000 PLN
56
Zuzanna Jankowska
David from the gym, 2017
Hammer price: 1,400 PLN
57
Piotr Kachny
Don't wake me up, 2017
Hammer price: 900 PLN
58
Olga Pelipas
Dawn, 2017
Hammer price: 1,100 PLN
59
Malgorzata Sek
Wondering, 2017
Hammer price: 1,000 PLN
60
Lukasz Czernicki
Walking, 2017
Hammer price: 1,600 PLN
61
Mariusz Brzyzek
Boads, 2017
Hammer price: 2,000 PLN
62
Mariusz Dydo
Bison European model Beach, 2016
Hammer price: 2,800 PLN

Twoje wybrane obiekty

Rodzaj wydruku